Αυτοκτονία στο σταθμό του ΗΣΑΠ στην Ομόνοια & Παράπλευρες απώλειες

image

Αυτοκτονία στο σταθμό του ΗΣΑΠ στην Ομόνοια & Παράπλευρες Απώλειες

Πέφτοντας στις ράγες του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, έβαλε τέλος στη ζωή του ηλικιωμένος άνδρας το πρωί της Τετάρτης, 11/6/2014.

Ο αυτόχειρας είχε σταθεί στο γνωστό «τυφλό» σημείο του σταθμού (στις αρχές της αποβάθρας), όπου δεν υπάρχει ορατότητα ούτε για τον οδηγό ούτε τις κάμερες, με αποτέλεσμα ο οδηγός να μην προλάβει να ακινητοποιήσει το συρμό εγκαίρως. Τα δρομολόγια του ΗΣΑΠ διεκόπησαν για περίπου 3 ώρες, προκαλώντας επιπρόσθετη αναστάτωση όχι μόνο στους «αυτόπτες μάρτυρες» επιβάτες αλλά στο σύνολο του επιβατικού κοινού.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Κέντρου Ημέρας για την Πρόληψη της Αυτοκτονίας, και σε συνέχεια σχετικής αυτοψίας, μάρτυρες και εργαζόμενοι ανέφεραν ότι ο οδηγός του συρμού υπέστη ισχυρό σοκ ενώ ανάλογες ήταν και οι αντιδράσεις των επιβατών, κατά τη διάρκεια του συμβάντος.

Το ψυχικό τραύμα που μπορεί να ενεργοποιηθεί στους οδηγούς των αμαξοστοιχιών, καθώς και σε άλλους εργαζόμενους περιλαμβάνει, χωρίς να περιορίζεται σε αυτά, τη μετατραυματική διαταραχή, την κατάθλιψη, τις αγχώδεις διαταραχές και εν δυνάμει ένα ευρύ φάσμα ψυχικών και σωματικών διαταραχών. Για αυτούς τους λόγους, η παγκόσμια επιστημονική κοινότητα έχει εκπονήσει και εφαρμόσει στρατηγικές πρόληψης και παρέμβασης της αυτοκτονίας για εργαζόμενους και επιβάτες μετρό και σιδηροδρόμων.

Σ’ αυτό το σημείο, τονίζουμε ότι εύλογη θα ήταν η προσμέτρηση των επακόλουθων συνεπειών του συμβάντος όπως η σημαντική απώλεια ανθρωποωρών, το οικονομικό κόστος, η επιβάρυνση του στίγματος της αυτοκτονίας κ.ο.κ. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε συνέχεια του περιστατικού, υπήρξαν αρκετές κλήσεις στη Γραμμή Παρέμβασης για την Αυτοκτονία – 1018, με αφορμή το συγκεκριμένο γεγονός.

Η διεθνής επιστημονική εμπειρία και βιβλιογραφία προτείνει συγκεκριμένα μέτρα αποτροπής των αυτοκτονιών σε σταθμούς τρένων και μετρό, όπως για παράδειγμα χρήση προστατευτικών μπαρών, ενδοεπικοινωνία των οδηγών με το προσωπικό που βρίσκεται στις αποβάθρες, βελτίωση του φωτισμού για καλύτερη ορατότητα των οδηγών των συρμών, εκπαίδευση του προσωπικού, ευαισθητοποίηση της κοινότητας, ομάδες παρέμβασης στην κρίση κ.λπ.

Η μεταφορά και διάχυση καλών πρακτικών του εξωτερικού όσον αφορά χωροταξικές ρυθμίσεις, νομικά και οικονομικά προηγούμενα καθώς και άξονες ευαισθητοποίησης του προσωπικού σε θέματα αυτοκτονικότητας μπορεί να καταστεί ιδιαιτέρως ωφέλιμη για όλα τα επίπεδα πρόληψης (αποτροπή και παρέμβαση μετά από αυτοκτονία) αυτοκτονιών στα εν λόγω σημεία, λαμβάνοντας υπόψη κατά κύριο λόγο ότι πρόκειται για επαναλαμβανόμενα περιστατικά, τα οποία οι αρμόδιες αρχές και διοικήσεις οφείλουν να αντιμετωπίσουν, όπως άλλωστε έχει προταθεί πολλαπλά από την ΚΛΙΜΑΚΑ με σχετικές επιστολές και έγγραφα.