Δεν Αυξάνονται οι Αυτοκτονίες κατά τη Διάρκεια των Χριστουγέννων
Η περίοδος των εορτών αποτελεί μία συνθήκη η οποία αλλάζει την ρουτίνα των ατόμων καθώς πέρα από το γενικότερο αίσθημα ευφορίας και «εορταστικής» διάθεσης που συνήθως τις απαρτίζουν, συνοδεύονται από την παρουσία διάφορων δυνητικά στρεσογόνων παραγόντων όπως ο βομβαρδισμός από μηνύματα χαράς κατά την περίοδο των Χριστουγέννων, η υπενθύμιση κάποιας απώλειας, η μοναξιά, οι προσδοκίες για τις ίδιες τις γιορτές κ.α. Οι εξωτερικές συνθήκες που διαφοροποιούν την καθημερινότητα των ατόμων όπως οι εορτές αλλά και βιοκλιματικοί παράγοντες όπως οι εποχές έχουν διερευνηθεί αρκετά σχετικά με την πιθανή τους σχέση με την συχνότητα των αυτοκτονιών. Σε αντίθεση ίσως με αυτό που θα περίμενε κανείς, οι αυτοκτονίες φαίνεται να μειώνονται τις ημέρες κοντά στην ημέρα ή ανήμερα των Χριστουγέννων. Ένας αρκετά κοινός μύθος που αναπαράγεται συχνά στις γιορτές είναι ότι οι αυτοκτονίες αυξάνονται κατά την περίοδο των Χριστουγέννων. Στην διατήρηση αυτού του μύθου έχουν συμβάλλει ανά τα χρόνια αρκετά δημοσιεύματα στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο όπου αναφέρονται σε υποτιθέμενη αύξηση των αποπειρών αυτοκτονίας ή των αυτοκτονιών κατά την περίοδο εορτών και συνεχίζουν να τροφοδοτούν την αναδημοσίευση αυτής της εσφαλμένης πληροφορίας. Σύμφωνα με το Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων των Η.Π.Α. σε έρευνα που εξέτασε την ύπαρξη δημοσιευμάτων ή/και ειδήσεων που μιλούσαν για αύξηση των αυτοκτονιών ή αποπειρών αυτοκτονίας τα Χριστούγεννα, βρέθηκε ότι τουλάχιστον το 50% εξ αυτών στήριζαν τον συγκεκριμένο μύθο. Στην πραγματικότητα, σε αντίθεση ίσως με αυτό που θα περίμενε κανείς, οι αυτοκτονίες σε παγκόσμια κλίμακα φαίνεται να μειώνονται τις ημέρες κοντά στα Χριστούγεννα κάτι που επιβεβαιώνεται και για την χώρα μας με βάση τα δεδομένα του Παρατηρητηρίου Αυτοκτονιών του Κέντρου Πρόληψης της Αυτοκτονίας της ΚΛΙΜΑΚΑ εδώ και αρκετά χρόνια. Με βάση τα έως τώρα δεδομένα, έχει φανεί διαχρονικά πως ο Δεκέμβριος συνήθως αποτελεί έναν από τους μήνες με τις λιγότερες αυτοκτονίες στην Ελλάδα ενώ κατά τους ανοιξιάτικους και καλοκαιρινούς μήνες παρατηρείται η μεγαλύτερη αύξηση. Ακόμη και η εμφάνιση της εποχιακής κατάθλιψης, η έναρξη της οποίας συνδέεται συχνά με τους χειμερινούς μήνες, εντούτοις, οι εκλυτικοί παράγοντες αυτής πιθανότατα φαίνεται να σχετίζονται με παραμέτρους που αφορούν τον ίδιο τον χειμώνα (π.χ. ψυχρότερη θερμοκρασία, έλλειψη ηλιακού φωτός κ.α.) παρά τις ίδιες τις εορτές. Αντίθετα, η αυξημένη κοινωνική και συναισθηματική υποστήριξη από τα δίκτυα των ατόμων το διάστημα των Χριστουγέννων φαίνεται να λειτουργεί συνήθως προστατευτικά απέναντι στα ευάλωτα άτομα. Με βάση τα παραπάνω, οποιαδήποτε άμεση συσχέτιση ανάμεσα στην κατάθλιψη και την αύξηση των αυτοκτονιών κατά την περίοδο των Χριστουγέννων θα μπορούσε να θεωρηθεί εσφαλμένη και να ενισχύσει ην διάδοση διαστρεβλωμένων αντιλήψεων σχετικά με την αυτοκτονία και να αποπροσανατολίζει τις υπάρχουσες στρατηγικές πρόληψης. Η αναπαραγωγή τέτοιων μύθων ή/και η συνεχή έκθεση σε τίτλους με στόχο την πρόκληση εντυπωσιασμού μπορεί να λειτουργήσει επιβαρυντικά στα ευάλωτα άτομα και να επιδεινώσει την ήδη υπάρχουσα συμπτωματολογία τους ή να εκλογικεύσει πιθανές σκέψεις για αυτοκτονία που μπορούν να κινητοποιηθούν και να θεωρηθούν λανθασμένα ως απότοκο της περιόδου των Χριστουγέννων. Ως εκ τούτου η συμβολή των Μ.Μ.Ε. στην πρόληψη της αυτοκτονίας είναι ιδιαίτερα σημαντική. Είναι καλά τεκμηριωμένο στην διεθνή βιβλιογραφία ότι ο τρόπος δημοσίευσης θεμάτων από τα Μ.Μ.Ε. σχετικά με την αυτοκτονία διαμορφώνει τις στάσεις και της αντιλήψεις των ατόμων απέναντι σε αυτήν. Η ορθή ενημέρωση του κοινού για την αυτοκτονία, η δημοσίευση σχετικών δεδομένων από έγκυρες επιστημονικές πηγές καθώς και η συμπερίληψη πληροφοριών για υπηρεσίες υποστήριξης και πηγές βοήθειας σε δημοσιεύματα που αφορούν τις αυτοκτονίες έχει αποδεδειγμένα προληπτική δράση, λειτουργεί αποστιγματιστικά και ενθαρρύνει τα άτομα να αναζητήσουν βοήθεια.